Autor Wiadomość
madziam
PostWysłany: Listopad 14, 2009, 1:04 pm    Temat postu:

oto moje: http://wyslijplik.pl/download.php?sid=aeQh3SPO

jeszcze jutro bede poprawiac, ale miałam problem jak zapisać wiersze i księgę koheleta.
madziam
PostWysłany: Listopad 14, 2009, 11:48 am    Temat postu:

hmm, jak ktoś będzie miał gotową bibliografię, to może niech wrzuca i inni sobie obejrzą i porównają ze swoją, co byśmy nie mieli jakichś głupich błędów. Ja powinnam skończyć tak za godzinę to wrzucę...
Alex
PostWysłany: Sierpień 24, 2009, 9:32 am    Temat postu:

no.. to jestem ostro do tyłu;p


myślę, że nie tylko ty Madziu Wink
Byczek
PostWysłany: Sierpień 23, 2009, 10:30 pm    Temat postu:

ooooooooooooooo kuuuuuuuuuuuuuuuuuurwaaaaaaaaaaaaaaa maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaać... Mad
madziam
PostWysłany: Sierpień 23, 2009, 7:07 pm    Temat postu:

Mena, odpowiadam na Twoje pytanie - trochę późno, ale może przynajmniej ktoś spojrzy czy o niczym nie zapomniałam.

Tytuły:

"Wesele"
"Chłopi"
"Przedwiośnie"
"Ludzie Bezdomni"
"Rozdzióbią nas kruki, wrony"
"Cudzoziemka"
"Proces"
"Sklepy cynamonowe"

no.. to jestem ostro do tyłu;p

jeszcze mam na marginesie napisane,że w każdy ostatni poniedziałek miesiąca będą syntezy - tak też pierwsza - ze starożytności - czeka nas pod koniec września.
Sąsiadka
PostWysłany: Lipiec 16, 2009, 7:23 pm    Temat postu:

wrzuci ktoś listę lektur 'do przeczytania na wakacje'? ;p
asiuniastrzalka
PostWysłany: Czerwiec 22, 2009, 11:45 am    Temat postu:

przynajmniej jest z czego wybierać Very Happy
Alexandre
PostWysłany: Czerwiec 21, 2009, 5:07 pm    Temat postu:

Hm...sporo ich...
carmel
PostWysłany: Czerwiec 20, 2009, 6:42 pm    Temat postu:

Takie jak w tym roku? -.-
Byczek
PostWysłany: Czerwiec 20, 2009, 3:06 pm    Temat postu:

No nie powiem, jest z czego wybierać, nawet mi się te tematy podobają ;D
manka
PostWysłany: Czerwiec 20, 2009, 2:29 pm    Temat postu:

Zbrodniarz jako bohater w literaturze i filmie. Analiza moralnej problematyki podejmowanej przez twórców wybranych tekstów kultury w związku z tym tematem.


sprzedam prezentację na 20 punktów <lol2>
madziam
PostWysłany: Czerwiec 20, 2009, 2:16 pm    Temat postu:

Nie. To są tematy, które obowiązkowo każdy ma opracować na język polski 1 września:D
wykuś
PostWysłany: Czerwiec 18, 2009, 9:08 pm    Temat postu:

rozumiem, że to tematy maturalne?
niedurna
PostWysłany: Czerwiec 18, 2009, 6:46 pm    Temat postu: TEMATY MATURALNE 2010

Wiadomosć od Pilch


LITERATURA
Różne sposoby funkcjonowania tradycji horacjańskiej w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze. Omów na wybranych przykładach ich strukturę i funkcje.
Duchy, zjawy, upiory w literaturze romantycznej. Omów funkcję tego motywu na wybranych przykładach.
Różne sposoby nawiązywania do baroku w literaturze współczesnej. Przedstaw na wybranych przykładach.
Kulinaria w literaturze. Omów funkcje tego motywu w wybranych utworach literackich (np. M. Rej, A. Mickiewicz, H. Sienkiewicz).
Życie jako teatr. Omów funkcjonowanie tego motywu w wybranych tekstach literackich różnych epok.
Motyw labiryntu i jego funkcje w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego zjawiska (na wybranych przykładach).
Analizując wybrane utwory literackie, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z literatury różnych epok.
Motyw wędrówki w literaturze. Omów różne jego wersje w wybranych utworach.
Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze - omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane w nich środki wyrazu.
Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
Idealiści i marzyciele w literaturze. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w wybranych utworach pochodzących z różnych epok.
Przedstaw kreacje bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny światowej i próbują odbudować świat wartości. Odwołaj się do wybranych utworów literatury polskiej.
Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
Dialog twórców literatury z filozofami. Na podstawie analizy wybranych utworów literackich przedstaw, w jaki sposób filozofia inspiruje ich autorów.
Utopie i antyutopie w literaturze – sposoby kreowania i ich funkcje. Omów na wybranych przykładach.
Biografia jako klucz do odczytania twórczości pisarza (np. J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, J. Słowackiego, A. Wata, W. Odojewskiego, F. Kafki, M. Bułhakowa). Omów na wybranych przykładach.
Polacy w satyrze i karykaturze literackiej. Przedstaw sposoby kreowania portretów i ich funkcje w wybranych utworach reprezentujących różne epoki historycznoliterackie.
Folklor jako inspiracja literatury w różnych epokach. Omów zagadnienie na podstawie analizy wybranych przykładów.
Różne sposoby ukształtowania czasu zdarzeń w wybranych utworach epickich lub dramatycznych różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ sposoby kreowania i funkcje tego motywu w wybranych przykładach literackich.
Między dobrem a złem. Omów różne wymiary człowieczeństwa prezentowane w literaturze (np. Szekspir, Mickiewicz, Krasiński, Dostojewski, Bułhakow).
Motyw tańca w literaturze polskiego średniowiecza, romantyzmu, Młodej Polski i współczesności. Omów wybrane przykłady literackie.
Obóz jako autonomiczny system społeczny – jego reguły i obyczaje. Omów temat na podstawie utworów literackich przedstawiających lagry i łagry.
Kreacje Żydów w literaturze polskiej. Omów na przykładzie wybranych utworów różnych epok.
Motyw domu rodzinnego. Przedstaw na podstawie wybranych utworów literackich.
Rodzice i dzieci jako bohaterowie literaccy. Omów sposoby kreowania postaci i ich wzajemne relacje, odwołując się do utworów różnych epok.
Literackie wizerunki ukochanej kobiety w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Portrety kobiet zakochanych. Omów temat, odwołując się do wybranych dzieł literackich.
Kobieta jako władca. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
Miłość nieszczęśliwa, miłość fatalna. Omów funkcje motywu w wybranych dziełach literackich.
Podróż jako doświadczenie egzystencjalne. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
Szlachetni naprawiacze świata, wygodni konformiści, snobi, karierowicze, kanalie. Galeria typów ludzkich w prozie polskiej i obcej. Przedstaw problem na przykładzie wybranych utworów.
Konflikty rodzinne w wybranych dramatach. Omów zagadnienie na przykładach znanych Ci utworów.
Od kury domowej do kobiety demonicznej – różnorodność literackich portretów kobiet. Przedstaw na wybranych przykładach.
„Poeci przeklęci" w literaturze – od F. Villona do R. Wojaczka. Wyjaśnij istotę zjawiska, wykorzystując analizę wybranych wierszy.
Porównaj różne wcielenia diabła w literaturze i omów ich funkcje, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła literackiego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Rozmowy człowieka z Bogiem. Omów problem, odwołując się do wybranych utworów literackich.
Postać detektywa w literaturze. Dokonaj charakterystyki wybranych bohaterów różnych epok.
Jak literatura współczesna odzwierciedla problemy i potrzeby ludzi naszych czasów. Omów zagadnienie, odwołując się do analizy znanych Ci utworów.
Obraz Polaków w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych tekstach.
Problematyka moralna podejmowana w literaturze różnych epok. Przedstaw zagadnienie na podstawie analizy wybranych tekstów.
Odwołując się do analizy wybranych utworów, omów źródła popularności niektórych gatunków literackich we współczesnej literaturze.
Zagadnienie literackości reportażu. Rozważ problem na przykładzie twórczości np. Hanny Krall, Ryszarda Kapuścińskiego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Melchiora Wańkowicza.
Kształt i funkcje języka ezopowego w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
Motyw wędrowca, podróżnika w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach.
Biblia jako źródło inspiracji literackich. Omawiając temat, odwołaj się do wybranych utworów.
Hipertekstowość współczesnej literatury. Omów różne aspekty tego zagadnienia, analizując wybrane przykłady.
Archetypy w literaturze dla dzieci i młodzieży. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Charakterystyka polskiej szlachty na podstawie literatury różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Mitologia jako źródło inspiracji literackich – omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów z literatury różnych epok.
Wizerunki władców w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach.
Postać zbrodniarza w literaturze. Omów etyczne problemy związane z tym tematem podejmowane w wybranych utworach literackich.
Wizje świata w twórczości pisarzy science-fiction. Rozważ problem na podstawie analizy wybranych przykładów literackich.
Portret idealnego wojownika w literaturze. Przedstaw na podstawie wybranych przykładów.
Jak literatura przedstawia problematykę uprzedzeń rasowych? Przedstaw wnioski na przykładzie analizy wybranych utworów.
Bohater dynamiczny w dramacie. Przedstaw problem na przykładach zaczerpniętych z różnych epok literackich.
Motyw snu w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
Od surowego lecz sprawiedliwego Stwórcy do miłosiernego i
dobrotliwego Ojca. Zaprezentuj różnorodność obrazów Boga na podstawie analizy wybranych utworów literackich.
Postać czarownicy w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach.
Dziecko jako bohater literacki – przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
Analiza wybranych wątków związanych z filozofią cierpienia w znanych Ci utworach literackich (np. w twórczości Mickiewicza, Dostojewskiego, Kafki).
Zaprezentuj sposoby portretowania kobiet w wybranych utworach literatury romantycznej i pozytywistycznej.
Obraz subkultur młodzieżowych w literaturze. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty.
Literacka ocena systemów ideologicznych. Przedstaw problem na podstawie analizy wybranych tekstów (np. Dostojewski, Orwell).
Wpływ humanizmu i reformacji na literaturę renesansu. Omów na wybranych przykładach.
Funkcjonowanie motywów biblijnych i mitologicznych (starożytna Grecja i Rzym) w literaturze późniejszych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Totalitaryzm. Przedstaw wybrane analizy literackie tego problemu.
Postać człowieka chorego psychicznie w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Charakterystyka i funkcje awangardowych technik literackich (np. strumień świadomości, symultanizm, technika wielu punktów widzenia). Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich.
Motywy muzyczne i ich funkcje w literaturze. Omów na przykładach wybranych tekstów literackich.
Lekarz i medycyna jako temat literacki. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty.
Funkcjonowanie motywów wywodzących się z mitologii śródziemnomorskiej i północnoeuropejskiej we współczesnej literaturze popularnej. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty (np. piosenki rockowe, powieści i nowele grozy, science-fiction, fantasy).
Obraz współczesnej polskiej młodzieży na podstawie analizy tekstów piosenek rockowych.
Teksty współczesnej muzyki młodzieżowej jako przykład nowej poezji. Wykaż cechy poetyckie w wybranych przez Ciebie piosenkach.
Różne ujęcia kategorii młodości w literaturze. Opracuj temat na wybranych przykładach.
Kobiety wampiry, kobiety potwory. Mroczne postacie kobiet w literaturze. Omów problem na wybranych przykładach.
Inspiracje średniowieczne w literaturze różnych epok. Omów temat na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
Dramat rodzinny jako motyw literacki. Opracuj temat, odwołując się do wybranego materiału literackiego.
Motywy zwierzęce w literaturze – od alegorii i symbolu po dosłowność. Omów zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału literackiego.
Na podstawie analizy zebranego materiału literackiego pokaż, przed jakimi problemami etycznymi staje literatura podejmująca temat zbrodni.
Jak literatura przedstawia rolę poety i poezji w życiu narodu? Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów różnych epok.
Od Jana Chryzostoma Paska do blogu. Ewolucja pamiętników od czasów dawnych po współczesność. Przedstaw problem na wybranych przykładach literackich.
Motyw szaleństwa w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
Goście z zaświatów – diabeł, anioł, duch... Omów ich rolę w utworze na podstawie wybranych dzieł literackich.
Różne sposoby ucieczki człowieka od rzeczywistości ukazane w literaturze. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów.
Magia jako temat literacki. Przedstaw problem na podstawie analizy wybranych tekstów.
Przeżycia z dzieciństwa jako inspiracja twórczości literackiej. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów.
Inspiracje literackie i kulturowe w tekstach hip-hopowych. Analiza zjawiska na przykładzie zgromadzonego materiału przykładowego.
Przedstaw problematykę literatury zaangażowanej politycznie na podstawie analizy wybranych utworów.
Literackie wizje słynnych wydarzeń historycznych. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów literatury polskiej i obcej.
Różne kreacje bohaterów w powieściach historycznych i w utworach przedstawiających wydarzenia z przeszłości. Analizując wybrany materiał literacki, zwróć uwagę na funkcje tworzenia różnorodnych wizerunków postaci.
Wpływ nauk przyrodniczych na kreowanie świata przedstawionego w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
Na podstawie wybranych utworów literackich omów funkcje motywu biesiady, uczty, wesela.
Motywy służące prezentacji tematyki erotycznej. Omów sposoby mówienia o miłości w utworach literackich różnych epok.
Motyw buntu w literaturze. Zanalizuj wybrane teksty i zastanów się nad sensem buntowniczej postawy bohaterów literackich.
Bunt przeciw Bogu jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Intertekstualność w twórczości Andrzeja Sapkowskiego. Omów problem, analizując wybrane utwory.
Poetyka baśni w cyklu powieściowym „Wiedźmin” Andrzeja Sapkowskiego. Omów problem, odwołując się do wybranych przykładów.
Twórczość Jacka Kaczmarskiego jako komentarz do sytuacji politycznej PRL-u. Omów problem na wybranych przykładach.
Wpływ tekstów rockowych na światopogląd człowieka XX wieku. Rozwiń temat w oparciu o wybrane przykłady.
Dydaktyczna rola baśni i bajek w literaturze polskiej i światowej. Omów temat w oparciu o wybrane teksty literackie z różnych epok.
Młodzieżowe zrywy niepodległościowe w epoce romantyzmu oraz w XX wieku. Rozwiń temat na podstawie analizy wybranych przykładów literackich.
Pakt z diabłem – jego przyczyny i konsekwencje. Omów temat, odwołując się do wybranych dzieł literackich.
Obecność „Boskiej Komedii” Dantego w polskiej literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
Analiza odwołań literackich i kulturowych w cyklu powieściowym „Seria niefortunnych zdarzeń” Lemony’ego Snicketa (Daniela Handlera).

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI


1. Trudne wybory moralne w literaturze i filmach science fiction. Opracuj problem, odwołując się do analizy wybranych przykładów.

Powaga i śmiech w literaturze i innych dziedzinach sztuki średniowiecznej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
Różne sposoby ujęcia motywu vanitas w poezji i malarstwie XVI i XVII w. Przedstaw na wybranych przykładach.
Impresjonistyczne krajobrazy malowane pędzlem i piórem. Na przykładzie wybranych dzieł modernizmu porównaj literackie i malarskie środki kreacji pejzażu.
Różne ujęcia tematu powstania styczniowego w literaturze i malarstwie XIX w. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane działa literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne).
Funkcje brzydoty w literaturze i innych działach sztuki. Opracuj zagadnienie, odwołując się do przykładów z różnych epok.
Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj temat, wykorzystując wybrane teksty kultury.
Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, teatralne).
Katastroficzne wizje i obrazy zagłady w dziełach literackich i malarskich lub filmowych. Zanalizuj wybrane przykłady.
Różne ujęcia motywu Sądu Ostatecznego w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw na wybranych przykładach.
Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
Świat prowincji w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł (np. prozy W. S. Reymonta, B. Schulza i obrazów J. Chełmońskiego, M. Chagalla).
Motyw śmierci w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu człowieka. Omów na wybranych przykładach losów bohaterów literackich i filmowych.
Aluzje literackie we współczesnej kulturze masowej. Omów problem, posługując się przykładami literackimi, filmowymi, reklamowymi, plastycznymi.
Przedstaw, odwołując się do zgromadzonego materiału rzeczowego, najciekawsze, Twoim zdaniem, realizacje motywu walki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
Afryka i jej mieszkańcy jako temat w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Rozważ problem, odwołując się do wybranych dzieł.
Rola scenografii w teatrze elżbietańskim i współczesnym. Omów zagadnienie, analizując wybrane dramaty i ich inscenizacje (teatr żywego planu, teatr TV).
Dwór polski – prawda i mit. Omów problem, analizując przykłady z literatury, malarstwa i filmu.
Kicz i dzieło sztuki. Na przykładzie analizy wybranych utworów literackich i malarskich omów cechy pozwalające odróżnić dzieło sztuki od kiczu.
Portrety kobiet i mężczyzn w literaturze, malarstwie, rzeźbie. Na wybranych przykładach omów zmieniający się kanon piękna i kategorii estetycznych w sztuce.
Pokolenie Kolumbów w komentarzu literackim i filmowym. Omów podobieństwa i różnice w sposobie przedstawienia, uwzględnij uwarunkowania literackie, historyczne, biograficzne.
Różne ujęcia ogrodu w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zanalizuj problem, wykorzystując wybrane teksty kultury.
Różne ujęcia motywu kobiety fatalnej w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na wybranych przykładach.
Portret dziecka w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Scharakteryzuj różnorodne sposoby prezentacji tematu.
Góry jako inspiracja dla twórców literatury i malarstwa. Omów różne sposoby funkcjonowania motywu w wybranych tekstach kultury.
Kreacja bohaterów niepokornych w filmie i literaturze. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
Wizerunek Boga w literaturze i malarstwie. Przedstaw zagadnienie w oparciu o wybrane teksty kultury.
Motyw vanitas w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zaprezentuj temat, analizując wybrane przykłady.
Wzajemne inspiracje literatury i muzyki. Przedstaw problem, analizując wybrane teksty kultury.
Muzyka jako źródło inspiracji w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
Eschatologia w literaturze i innych dziedzinach sztuki różnych epok. Opracuj temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
Manifesty w literaturze i teatrze epoki modernizmu. Zaprezentuj temat, analizując wybrane przykłady.
Inspiracje folklorem w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów problem na wybranych przykładach literackich, muzycznych lub plastycznych.
Opozycja miasto – wieś w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Kobieta w literaturze i filmie współczesnym. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
Wizja bohatera w sztuce współczesnej. Omów zagadnienie na podstawie literatury, filmu, komiksów.
Komiks – ewolucja i specyfika gatunku. Omów zagadnienie, uwzględniając zarówno literackość, jak i komponent plastyczny tej dziedziny twórczości artystycznej.
Duchy, zjawy, upiory, wampiry jako bohaterowie literatury i innych dziedzin sztuki różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Motywy marynistyczne w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Mitologia krajów Europy Północnej jako źródło inspiracji współczesnych twórców literatury i innych dziedzin sztuki. Zanalizuj zjawisko, analizując wybrane teksty kultury.
Wizerunek diabła w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zaprezentuj temat, analizując wybrane przykłady.
Obraz piekła w utworach literackich i sztukach plastycznych. Przedstaw na wybranych przykładach.
Choroba psychiczna, obłęd, szaleństwo jako motyw w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Różne oblicza zła w literaturze i filmie. Zaprezentuj problem, analizując wybrane przykłady.
Rola przyrody w literaturze i innych dziedzinach sztuki epoki romantyzmu. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Graffiti – sztuka czy wandalizm? Przedstaw problem na podstawie analizy komponentów literackiego i plastycznego wybranych przykładów.
Śmiech w karykaturze i literaturze jako narzędzie walki z wrogą rzeczywistością. Omów temat na wybranych przykładach literackich i rysunkowych.
Postmodernistyczne formy w literaturze i innych dziedzinach sztuki - nowatorstwo czy kicz? Dokonaj analizy problemu na podstawie zgromadzonych przykładów.
Jak literatura inspiruje film? Omów zagadnienie na podstawie analizy porównawczej wybranych dzieł literackich i ich adaptacji filmowych.
Jak współczesny polski teatr inscenizuje klasykę. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł literackich i ich inscenizacji.
Orientalizm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Opracuj temat, analizując wybrane przykłady.
Śmierć heroiczna, śmierć banalna... Umieranie jako temat literatury i innych dziedzin sztuki. Opracuj temat na wybranych przykładach.
Rola satyryków i ich wpływ na społeczeństwo w różnych epokach. Omów zagadnienie na podstawie analizy zgromadzonych utworów literackich i dzieł plastycznych.
Wpływ bohaterów kultury masowej na współczesną literaturę i inne dziedziny sztuki. Analiza zjawiska na przykładzie zgromadzonego materiału.
Świat wirtualny jako nowy teren działań kulturowych. Dokonaj analizy zjawiska (w tym komponentu literackiego), odwołując się do zgromadzonych przykładów.
Zbrodniarz jako bohater w literaturze i filmie. Analiza moralnej problematyki podejmowanej przez twórców wybranych tekstów kultury w związku z tym tematem.
Gangster jako bohater współczesnej literatury i filmu. Analiza wybranych tekstów kultury.
Święty jako bohater literacki i filmowy. Omów temat, wykorzystując zgromadzony materiał przykładowy.
Piosenka poetycka (np. Agnieszka Osiecka, Wojciech Młynarski, Jeremi Przybora) jako komentarz do rzeczywistości PRL. Omów temat na podstawie wybranych tekstów.
Współbrzmienie poezji i muzyki. Zaprezentuj temat na podstawie analizy twórczości wybranych pieśniarzy (np. Marek Grechuta, Grzegorz Turnau).
Motyw upływającego czasu w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zaprezentuj temat, analizując wybrane teksty kultury.
Śląskość w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw wnioski płynące z analizy wybranych tekstów kultury.
Ekspansja symbolu w literaturze i sztukach plastycznych modernizmu. Przedstaw wybrane przykłady symbolicznych wizji i zaproponuj ich interpretacje.
Zainteresowanie przedmiotami codziennego użytku we współczesnej literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na dowolnie wybranych przykładach.
Zwierzę – temat w dziełach malarskich i bohater literacki. Przedstaw różne sposoby podejścia do tego problemu.
Człowiek zbuntowany jako bohater dzieł literackich, filmowych i plastycznych. Omów temat na podstawie analizy wybranych tekstów kultury.
Różne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i filmie. Zaprezentuj temat na podstawie analizy zgromadzonego materiału przykładowego.
Realia życia w PRL w tragikomicznym ujęciu literackim i filmowym. Analiza wybranych tekstów kultury.
Cierpienie jako motyw w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Rozwiń temat, sięgając do wybranych przykładów.
Motyw smoka i jego funkcje w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Opracuj zagadnienie na podstawie analizy wybranych przykładów.
Motyw mnicha w literaturze i filmie. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok.
Na podstawie analizy zgromadzonego materiału przykładowego omów motyw wybrańca w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
Postać rycerza i wojownika w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych przez siebie przykładów.
Motyw tańca w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
Sposoby i funkcje ukazywania przemocy w literaturze i filmie. Zanalizuj problem, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
Stanisław Ignacy Witkiewicz – artysta wszechstronny. Analiza wybranych dzieł sztuki (w tym literackich).
Indyjskie adaptacje filmowe dzieł literatury światowej. Przedstaw relacje obu dziedzin sztuki na podstawie analizy wybranych przykładów.

JĘZYK

Językowy obraz kobiety w prasie dla pań. Omów na podstawie artykułów wybranego czasopisma.
Językowy obraz Polski i Polaków w tekstach kabaretowych (np. Piwnica pod Baranami, STS). Omów na podstawie wybranych utworów.
Językowy obraz regionu Śląska w pieśniach i piosenkach ludowych. Omów na podstawie wybranych tekstów.
Językowy obraz cudu narodzin Boga w kolędach i pastorałkach. Omów na podstawie wybranych tekstów.
Językowy obraz kobiety w przysłowiach polskich. Omów na podstawie wybranych przysłów.
Językowy obraz różnych narodów w przysłowiach polskich. Omów na podstawie wybranych przykładów.
Cechy charakteru, stanu psychicznego, zachowań człowieka utrwalone w związkach frazeologicznych. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Postaci, wydarzenia, miejsca historyczne w polskiej frazeologii. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Stałe związki frazeologiczne w poezji lingwistycznej. Omów ich funkcje, innowacje, odwołując się do wybranych utworów.
Formuły grzecznościowe w języku współczesnych Polaków różnych pokoleń. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Gra językowa w sloganach reklamowych. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Dowcip jako jeden z najważniejszych elementów tekstów reklamowych. Przedstaw problem na podstawie analizy zgromadzonego materiału przykładowego.
Neologizmy artystyczne, sposoby ich tworzenia i funkcja w utworach literackich wybranych autorów. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Prozaizmy w poezji, poetyzmy w prozie. Omów i oceń zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
Etymologia imion i nazwisk bohaterów literackich. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
Cechy charakterystyczne języka literatury science-fiction. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
Autoprezentacja językowa w kampaniach politycznych. Omów, odwołując się do wypowiedzi wybranych kandydatów na prezydenta.
Język sprawozdawców sportowych. Omów, odwołując się do wybranych wypowiedzi.
Omów, odwołując się do zgromadzonego materiału językowego, cechy języka urzędowego.
Scharakteryzuj, odwołując się do zgromadzonego materiału językowego, cechy językowe listów czytelników do redakcji różnych czasopism.
Językowo-stylistyczne cechy eseju. Omów, odwołując się do wybranych esejów.
Dokonaj analizy semantyczno-językowej nazw polskich zespołów muzycznych. Wskaż na związek nazwy z typem uprawianej muzyki.
Dokonaj analizy semantyczno-językowej nazw instytucji, restauracji, sklepów w swoim mieście. Omów, odwołując się do zebranego materiału rzeczowego.
Omów pochodzenie nazw miejscowych Twojego regionu.
Analiza językowa nazw ulic wybranego miasta.
Etymologia nazwisk. Zanalizuj zebrany materiał przykładowy.
Tematyka i styl listów w dobie romantyzmu. Omów, odwołując się do epistolografii przedstawicieli wybitnych twórców epoki.
Sztuka pisania listów dawniej a styl sms-ów i e-meili. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
Dowcip językowy w wybranych tekstach literackich różnych epok. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
Stylizacja biblijna i jej funkcje w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
Twórcze wykorzystanie różnych stylów funkcjonalnych (potocznego, urzędowego, naukowego) w poezji XX wieku. Przedstaw na wybranych przykładach.
Funkcja skrzydlatych słów w tekstach mówionych i pisanych. Omów na podstawie zgromadzonego materiału rzeczowego.
Język bohaterów literackich. Zanalizuj wybrane wypowiedzi, biorąc pod uwagę cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Językowe sposoby wyrażania uczuć w wypowiedziach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Analiza samodzielnie zgromadzonego materiału reprezentującego współczesną polszczyznę oraz tekstów romantycznych (np. listów Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, Norwida, Chopina).
Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
Odmiany terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
Sztuka przekonywania a manipulacja językowa - porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
Zapożyczenia we współczesnym języku polskim. Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj i oceń ich celowość.
Obraz świata w reklamie. Omów, analizując język różnych reklam.
Eksperyment językowy i jego funkcje w poezji, prozie i dramacie. Omów na wybranych przykładach (np. Norwid, Leśmian, Białoszewski, futuryści, Barańczak).
Język graczy i kibiców sportowych. Omów na podstawie zebranego materiału rzeczowego.
Cechy stylu i języka Internetu. Przedstaw na przykładzie zgromadzonego przez siebie materiału.
Analiza wpływu języka Internetu na współczesną polszczyznę potoczną. Wykorzystaj samodzielnie zgromadzony materiał językowy.
Analiza języka Internetu na przykładzie języka użytkowników gier on-line. Wykorzystaj samodzielnie zgromadzony materiał językowy.
Język czasopism młodzieżowych. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
Błędy językowe występujące w artykułach prasowych. Omów na zgromadzonym przez siebie materiale.
Najczęstsze błędy językowe polskich polityków. Poddaj analizie zgromadzone przez siebie przykłady.
Zmiany semantyczne w języku polskim. Omów zagadnienie na przykładzie zgromadzonego materiału leksykalnego.
Gry i zabawy językowe w tekstach współczesnych polskich kabaretów. Zanalizuj zgromadzony materiał przykładowy.
Tytuły filmów obcych w przekładzie na język polski - analiza translatologiczna wybranych przykładów.
Zapożyczenia językowe w języku współczesnej młodzieży. Przedstaw zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału przykładowego.
Polszczyzna w tekstach współczesnych piosenek młodzieżowych. Analiza językowa i stylistyczna wybranych przykładów.
Polska terminologia naukowa. Zanalizuj przykłady pochodzące z wybranej dziedziny nauki (np. matematyka, fizyka, chemia, geografia).
Omów funkcje środków językowych i stylistycznych w tekstach piosenek wybranego wykonawcy.
Reklama – współczesna forma sztuki retorycznej. Przeanalizuj zagadnienie na podstawie zgromadzonych przykładów reklam prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych.
Językowe strategie uwodzenia w kampaniach reklamowych. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
„Szumy, zlepy ciągi” językowe w twórczości poetów lingwistów (np. Miron Białoszewski, Tymoteusz Karpowicz, Stanisław Barańczak). Omów zabiegi językowe, analizując zgromadzony materiał literacki.
Wpływ zapożyczeń na rozwój słownictwa w języku polskim. Omów zagadnienie na wybranych przykładach pochodzących z różnych epok rozwoju polszczyzny.
„Traduttore tradittore” (tłumacz zdrajcą). Porównaj różne przekłady tego samego utworu i wyjaśnij, dlaczego tłumacze nie zachowują pełnej wierności wobec oryginału.
Dokonując analizy języka tekstów publikowanych w wybranych czasopismach młodzieżowych, przedstaw, jaki obraz świata one kreują.
Na podstawie analizy zgromadzonego materiału omów poetykę epitafiów i napisów nagrobnych.
Przykłady sztuki słowa i wpadki językowe. Omów pod względem językowym zgromadzone wypowiedzi osób publicznych.
Charakterystyka nazewnictwa geograficznego. Przedstaw problem, odwołując się do zgromadzonych przykładów językowych.
niedurna
PostWysłany: Maj 18, 2009, 9:14 pm    Temat postu:

STOWARZYSZENIE TEATRALNE TESPIS SERDECZNIE ZAPRASZA CIĘ NA 1. ŚLĄSKIE WARSZATY PISANIA O TEATRZE.

Jeśli masz czas i ochotę zgłoś się ! Proszę, abyś przesłał(a) tę wiadomosć innym ludziom, kórzy mogą być zainteresowani tego typu przedsięwzięciem.
oto treść ogłoszenia:

Naucz się pisać o teatrze !!!

Stowarzyszenie Teatralne TESPIS , wydawca Dziennika Teatralnego zaprasza na 1.Śląskie Warsztaty Młodych Krytyków Teatralnych "Teatr odsłonięty".

Tych, którzy kochają teatr, uwielbiają oglądać spektakle, a także pragną mądrze o nich pisać zapraszamy na 1. Śląskie Warsztaty Młodych Krytyków Teatralnych "Teatr odsłonięty".

Warsztaty odbędą się w dniach 23, 24 maja 2009 roku (sobota, niedziela) w salach Kopalni Zabytkowej "Luiza" w Zabrzu.

Inauguracją oficjalną warsztatów "Teatr odsłonięty" będzie uczestnictwo zaproszonych do udziału w projekcie w spektaklu teatralnym w jednym ze śląskich teatrów. Spektakl ten będzie stanowił materiał merytoryczny dla prowadzących warsztaty.

Na zajęcia warsztatowe składać się będą bloki tematyczne: reżyserski, scenograficzny, aktorski, muzyczny, dziennikarski, teoretyczny oraz dramaturgiczny. Każdy z bloków prowadzony będzie przez innego, wykwalifikowanego wykładowcę, specjalistę w danej dziedzinie. Powstałe w czasie pracy warsztatowej recenzje zostaną umieszczone na łamach wortalu internetowego "Dziennik Teatralny".

Warsztaty trwać będą od godziny 10.00 do 18.00 w sobotę 23 maja oraz od godziny 10.00 do 17.00 w niedzielę 24 maja. Zapewnione będą przerwy - krótsze i dłuższe, w tym na poczęstunek.

Dodatkową atrakcją miejsca, w którym odbywać się będą zajęcia, jest sposobność obcowania z niepowtarzalnym klimatem śląskiej historii i kultury.

Czekamy na chętnych!
Zgłoszenia należy kierować na adres mailowy: gg@alfa.com.pl
Uwaga: Ilość miejsc ograniczona.

Powered by phpBB © phpBB Group
Theme created by phpBBStyles.com